Ergoff byter namn till Sono

Du har kommit rätt! Ergoff heter numera Sono Sverige AB. Vi är samma gäng som tidigare med fokus på kunskap, service och hållbarhet. Vårt mål är att förbättra din arbetsvardag.

Välkommen!

Ring oss på
018-18 68 80

Kundservice

Kunskap

Logga in

Shopping Cart
Varukorg

Vi förstår vad du behöver-för en bättre arbetsvardag


Kvalitet, service och hållbarhet


Ta hjälp från någon av våra experter


Köpvillkor

Tillbaka till kundservice
1. Inledning

Välkommen att handla från Sono Sverige AB, organisationsnummer 556595-7809. Vi säkerställer en trygg e-handel genom att till fullo uppfylla de regler som finns i köplagen.

2. Försäljningsvillkor

Sonos nätbutik www.sono.se riktar sig till företag inom privat och offentlig sektor, organisationer, landsting, kommuner och myndigheter. I denna handel förhåller sig Sono till köplagen. Det innebär att kunden i laglig mening ej har ångerrätt.

 

Vår ambition är att ha nöjda kunder och tillgodose deras krav i relation till marknaden, lagarna och med hänsyn till Sonos lönsamhet. Vid beställning träffas avtal när du får en orderbekräftelse från oss. En orderbekräftelse skickas till din registrerade mailadress omgående. I de fall där beställningen är lagd vardagar efter kl. 16.00 eller helgdagar behandlas ordern och orderbekräftelsen skickas först nästkommande vardag. Beställda produkter förblir Sono Sverige AB´s  egendom till dess de till fullo är betalda. Sono Sverige AB reserverar sig mot slutförsäljning och vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager.

2.1 Parter

Företag: Sono Sverige AB 

Adress: E A Rosengrens gata 13a, 421 31 Västra Frölunda

E-post: info@sono.se 

Telefon: 018-18 68 80, öppetider mån-fre 08.00-16.00

Org.nr: 556595-7809 


2.2 Priser

Våra priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms. Priserna gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. Efter mottagen och bekräftad beställning kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. höjda skatter, valutaförändringar etc.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset. Sono förbehåller sig rätten att häva genomförda köp och beställningar vid tekniska fel med webshopen. 

2.3 Avtal

Sono Sverige AB välkomnar företag inom privat och offentlig sektor, organisationer, kommuner, landsting och myndigheter som kunder. Avtal som ingås med juridisk person utgår ifrån Köplagen (KöpL) samt den information som ingår i köpvillkoren. Vid de tillfällen ett separat avtal krävs skrivs det i samband med den förhandlingen enligt de då gällande principerna.

2.4 Orderbekräftelse

Då vi behandlat din order får du automatiskt en orderbekräftelse via mail som du inte behöver svara på om allt ser ut att stämma i din beställning. Observera att leveranstiden är preliminär och att vi inte kan lova leverans på exakt dag. Om det är av stor vikt – t. ex. vid inflyttning, invigning etc. –kan du begära leverans på exakt dag & tid. Detta kan innebära en extra kostnad för dig som kund och meddelas i sådana fall av Sono.

2.5 Betalning

Kortbetalning/Swish
Kortbetalning med VISA/MasterCard och Swish erbjuds till kunder inom Norden. Partner för kortbetalning är Bambora. Betalning med Swish, VISA eller Mastercard är mycket enkelt. Se till att ha kreditkortet nära till hands när du skall handla - på kreditkortets framsida finns kreditkortsnummer samt utgångsdatum och på baksidan hittar du din verifieringskod (CVV2) som behövs vid betalning. All känslig information hanteras säkert i krypterad form för att ingen utomstående skall få tag på informationen.

 

Direktfaktura
Fakturering direkt från Sono Sverige AB erbjuds till kreditgodkända aktiebolag, offentliga organisationer och myndigheter. Vid direktfakturering skickas fakturan direkt från Sono med vanligtvis 30 dagars netto. Sono förbehåller sig rätten att kreditpröva kunden och ev. meddela andra betalningsvillkor om detta är erfoderligt.

2.6 Leveranstid

I nätbutiken framgår det om varan finns på lager och den förväntade leveranstiden. Då transporttiden beror på varans beskaffenhet, orderns storlek samt vart varorna skall levereras, definierar vi leveranstid med när varorna skickas från vårt lager eller från vår tillverkare. Normalt sänds lagervaror inom 1 dygn och produkter som tillverkas mot order inom 3–6 veckor. Ring oss på 018-18 68 80 eller sänd ett mail till info@sono.se om du vill avtala en bestämd leveranstid. När Sono Sverige AB mottagit och registrerat din order reserveras varorna i vårt ordersystem. Detta gör att vi kan garantera att "först till kvarn" också får varorna först, även om inte alla varor på beställningen finns för leverans.

2.7 Försenad leverans 

Du hittar information om aktuell leveranstid per enskild produkt på hemsidan. Meddelanden om eventuella avvikelser från den presenterade leveranstiden får du i samband med orderbekräftelsen. Skulle det ske en försening av leverans meddelas detta via telefonsamtal eller mail. Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall välja att delleverera din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungligt angivna fraktkostnaden. Försenad leverans ger inte köparen rätt till ersättning eller annullering utan att detta skriftligen accepterats av Sono Sverige AB.

 

Hinder hos kunden i samband med leveranstillfället

Om Sono Sverige inte kan leverera på grund av hinder hos kunden, kommer leveransen gå tillbaka till Schenker och de kontaktar dig för att komma överens om ett nytt utkörningstillfälle. I och med detta kommer en ny utkörningskostnad debiteras. Om Sändningen ej har kunnat levereras inom 3 dagar efter första försök tillkommer en terminalkostnad om 90 kr per dag tills dess att leveransen har levererats. Efter 5 dagar returneras sändningen till Sono Sverige AB.

 

Tänk på:

  • Se till att det finns någon som tar emot varorna när de anländer
  • Meddela om det finns särskilda restriktioner mot fordonstrafik/hinder för framkomlighet vid leveransadressen
  • Vid större leveranser kan det behövas tillgång till truck alt lastbrygga vid lossning, om detta saknas kontakta vår Kundservice för att säkerställa att godset går bil med baklift.
  • Tänk på att varan/varorna går att bära in utan risk för skada på person eller egendom vid köp att tilläggstjänst Inbärning.
2.8 Fraktkostnader & Leveransinformation

Fraktkostnader
Fraktkostnaden baserar sig på hur mycket du handlar. Beställning lagd i vår e-handel som överskrider 15 000 SEK exkl. moms levereras fraktfritt. Lägsta fraktkostnaden är 159kr. 

 

Leveransinformation
Leverans till företag sker oftast med DB Schenker. I transportuppdraget ingår normalt leverans till yttre port i gatuplan. Om din arbetsplats inte alltid är bemannad mellan 08.00–17.00 måste du ange vilka tider det är obemannat, alternativt begära telefonavisering mot en extra kostnad. Uppbärning i t.ex. trappor kan inte garanteras. Om annan transportlösning önskas måste detta anges och kan då komma i fråga för extra debitering. Ansvaret för varan övergår till kunden i samband med att transporthandlingarna signeras av kunden. Om synliga emballageskador eller misstanke om transportskada på godset föreligger ska detta anmälas till chauffören direkt. Dold transportskada MÅSTE anmälas till oss inom tre dagar för att transportskadan ska kunna godkännas. I samband med detta bör emballage sparas. Kontakt Sono: rma@sono.se 

 

2.9 Reservation

Vi strävar efter att ge dig så korrekt information som möjligt om våra produkter. Vi reserverar oss dock för skriv- och tryckfel som kan förekomma, detta kan innebära att vi inte kan leverera en produkt så som den är beskriven i vår nätbutik, katalog eller övrigt marknadsföringsmaterial. Vi förbehåller oss också rätten att annullera din beställning eller delar av den när produkter blir slutsålda eller ej tillverkas längre. Om en produkt har tagit slut och inte kan återanskaffas kommer vi att meddela dig det, eventuellt tillsammans med information om ersättningsprodukter. Du har då möjlighet att acceptera vår ersättningsvara eller att annullera beställningen. På grund av produktionstekniska orsaker, bildskärmars möjlighet att återge färger kan det förekomma färgavvikelser mot varorna som visas i nätbutiken, katalogen och övrigt marknadsföringsmaterial. Vi reserverar oss också till produkt- och konstruktionsförändringar samt händelser som ligger utanför vår kontroll, ex. naturkatastrofer, krig mm. (force majeure). Vidare reserverar vi oss för prisförändringar, det är priset på orderbekräftelsen som gäller. Vårt ansvar är utan förbehåll uppåt begränsat till fakturavärdet på själva varan och vi kan inte belastas för eventuella följd- eller merkostnader.

2.10 Retur & ångerrätt 

Eventuell retur av felfria varor ska först ha ett godkännande från Sono Sverige AB. Retur av felfritt gods krediteras dock aldrig mer än 75 % av fakturerat belopp, returfrakt tillkommer. Vid retur skall originalemballage alternativ likvärdigt användas. Om skador uppkommer p.g.a. dåligt emballerat gods kan kreditering ej ske. Tänk på att alltid ange ordernummer vid kontakt med oss. Retur av specialprodukter godkännes ej.

 

  1. Kontakta Sono per telefon  +46 18 18 68 80 eller via e-post info@sono.se senast 10 dagar efter mottagande av varan och informera om, att du vill returnera varan.
  2. Kund- och beställningsnummer måste alltid uppges vid alla kontakter.
  3. Varan du önskar att returnera, ska vara oanvänd, oskadad och väl förpackad i originalemballaget.
  4. Köparen betalar själv kostnader för returtransport vid bruk av returrätten.
  5. Eventuell retur av felfria varor ska först ha ett godkännande från Sono Sverige AB. Retur av felfritt gods krediteras dock aldrig mer än 75 % av fakturerat belopp
  6. Vi ersätter inte skador som förorsakats av kunden.
  7. Vid köp av större kvantiteter måste du först beställa ett prov för att returrätten ska gälla.
  8. Returrätten gäller inte för beställda varor som inte är lagerförda.

Vänligen returnera inte varor innan du först avtalat detta med Sono samt erhållit ett returnummer. Returer utan avtal krediteras ej.

2.11 Reklamation vid brister 

Om det föreligger brister vid varans leverans skall du inom rimlig tid efter det att det bristen uppdagats kontakta oss och påpeka bristen. Sono tillåter sig att tolka inom rimlig tid som 7 arbetsdagar efter det att du mottagit varan.

 

Om leveransen har brister, som inte beror på er eller förhållanden hos er, skall vi utan onödig väntan välja mellan att rätta till felet, skicka ersättningsprodukter eller komma överens med dig om en prisreducering. Bristen skall åtgärdas eller ersättningsprodukt skall sändas utan kostnader och minsta möjliga problem för er.

 

Fel varor eller saknade varor i förhållande till orderbekräftelsen, som inte beror på att varor är restnoterade, har vi egna rutiner för att hantera så snabbt och enkelt som möjligt. Kontakta oss omgående på telefon via mail på rma@sono.se. Vi kommer sedan att reda ut vad som har hänt. Vänligen returnera inga varor, utan att först avtalat detta med Sono Sverige AB.

2.12 Garanti

Produkter beställda i Sonos webshop och som levererats av Sono har i regel minst 2 års garanti. I enstaka fall kan det däremot vara så att tillverkare och underleverantörer till Sono erbjuder något kortare garantitid, varför Sono då förbehåller sig rätten att hänvisa till underleverantörens/tillverkarens villkor. För att undvika missförstånd rekommenderar vi därför dig som kund att alltid fråga efter garantitid om detta inte framgår tydligt innan köp. Kontakta alltid Sonos kundtjänst innan en ev. retur p.g.a. reklamation. 

2.13 Tvist

Vid eventuella tvister är Sono Sverige ABs målsättning att alltid komma fram till en bra lösning i samförstånd med Kund. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa köpvillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag eller i sista hand av allmän domstol.

2.14 Hantering av personuppgifter

Att skapa ett eget konto och inloggning är frivilligt, men underlättar för dig som är återkommande kund. I det fall du väljer att skapa ett konto så lagras personuppgifterna av oss. Dina personuppgifter på www.sono.se skyddas med ditt användarnamn och lösenord.

Vi värnar om din integritet och du ska känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Vi utgår från gällande GDPR i all hantering av personuppgifter.

 

Du kan ta del av Sonos policy för behandling av personuppgifter här: POLICY FÖR BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER SONO SVERIGE AB 

 

 

Till sist – är du nöjd?
Meddela oss omgående om det är något du inte är nöjd med så lovar vi att göra vårt bästa för att hjälpa till. Gör oss en tjänst och tipsa dina vänner och affärsbekanta om du är nöjd med oss. Vi existerar och utvecklas sedan starten 1995 av ett enda skäl och det är genom nöjda kunder som fortsätter att handla av oss. Vi är ödmjukt medvetna om detta och gör vårt bästa för att hjälpa dig till en bättre lösning så att du ska kunna må bra, trivas och göra ett ännu bättre jobb.